פעילות גופנית לגיל הזהב

פעילות גופנית חשובה בכל גיל ותורמת לבריאות הכללית. שמירה על כושר גופני משפרת את הבריאות ואיכות החיים ופעילות גופנית סדירה משפיעה באופן חיובי על מערכות הגוף ותפקודם. בגיל הזהב יש לפעילות הגופנית חשיבות גבוהה יותר, שכן הגיל השלישי מאופיין בהחלשות גדולה של שרירי הגוף ובפרט פלג הגוף התחתון כגון: ברכיים, ירכיים וקרסוליים.

פעילות גופנית חשובה בכל גיל ותורמת לבריאות הכללית. שמירה על כושר גופני משפרת את הבריאות ואיכות החיים ופעילות גופנית סדירה משפיעה באופן חיובי על מערכות הגוף ותפקודם. בגיל הזהב יש לפעילות הגופנית חשיבות גבוהה יותר, שכן הגיל השלישי מאופיין בהחלשות גדולה של שרירי הגוף ובפרט פלג הגוף התחתון כגון: ברכיים, ירכיים וקרסוליים. עם ההתבגרות וההזדקנות חלה האטה גופנית המתבטאת בירידה תפקודית של המערכת המוטורית, דילול רקמת החוליות, עלייה בלחץ הדם, ירידה בצפיפות רקמת העצם, שחיקה בסחוס, הפרעות בטונוס השרירים ועוד. בשל השינויים הפיזיולוגיים החלים באופן טבעי בתהליך ההזדקנות, יש השפעה ישירה על מערכות הגוף השונות וזה מתבטא ב: 

ירידה בקואורדינציה – משפיע על השמיעה ושיווי המשקל

ירידה בתפקוד המערכת המוטורית – קושי בפעולות יומיומיות פשוטות

חוסר יציבות – עקב החלשות מערכת השרירים ירידה בתפקוד מערכות הלב ירידה בכוח השריר מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מראים כי פעילות גופנית מותאמת משפיעה ומאטה את קצב הזדקנות מערכות הגוף ומשפרת את איכות החיים בפרט בגיל הזהב בו חלה תפנית משמעותית בתפקוד מערכות הגוף השונות.

 פעילות ספורטיבית בגיל הזהב מומלצת אף יותר שכן יש ביכולתה לסייע בתחזוקה יעילה יותר של מערכות הגוף השונות וכן מסייעת בחיזוק שרירי הגוף, מניעת מחלות לב, לחץ דם לא סדיר, שיווי משקל, מאטה התפתחויות של מחלות ואף מועילה במצבים של דיכאון וכמובן משפרת איכות חיים. ההתעמלות המומלצת בגיל הזהב מתייחסת בעיקר לתרגילי כוח וגמישות, תרגילי סיבולת לב/ריאה ותרגילי יציבות. כל פעילות גופנית צריכה להתחיל בחימום כללי, כדי למנוע התכווצויות, שחיקה של המפרקים וכמובן להימנע מגרימת נזקים. הפעילות הגופנית בפרט בגיל השלישי חייבת להיות מותאמת ליכולות ולתפקוד הכללי של הגוף וצריכה להיעשות לאחר התייעצות עם רופא. 

כמה תרגילים להתעמלות בסיסית בגיל הזהב:תרגילי סיבולת – עלייה וירידה במדרגות והליכה בשילוב תנועות ידיים משפרים את בריאות הלב ופעילות הריאות ומסייעים בהגברת חילוף החומרים בגוף. 

תרגילי יציבות – ישיבה זקופה על כיסא, הנחת כפות הידיים על העורף ותנועה פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל, תוך נשימה נכונה. ישיבה זקופה על כיסא, ידיים לצדדים ותנועת הגוף קדימה ואחורה. תרגילים אלו מחזקים את פלג הגוף התחתון ומסייעים לשיפור היציבה ושיווי המשקל.

תרגילי מתיחות – מתיחת הידיים למעלה, למטה ולצדדים, הנפת הרגלים קדימה ואחורה. בישיבה לפסק את הרגליים ולמתוח את הגוף והידיים על פעם לכיוון רגל אחרת. באמצעות המתיחות שומרים על גמישות השרירים ועל תנועה חופשית יותר. כאמור, כל פעילות גופנית חייבת להתבצע לאחר התייעצות עם הרופא ובהתאם ליכולות הגופניות והתפקוד הכללי, המשתנים מאדם לאדם. התמדה בפעילות גופנית בכלל ובפרט בגיל הזהב משפרת את הכושר הגופני ואת תפקודן של מערכות הגוף השונות. במרכז הגריאטרי הדסים אנו מקפידים על פעילות גופנית יומיומית, המותאמת כמובן ליכולותיהם של הדיירים. הצוות המקצועי בבית אבות הדסים משלבים פעילות גופנית עם תזונה נכונה על מנת לשמר אורח חיים בריא יותר אצל דיירנו וכמובן לשפר את איכות חייהם ועצמאותם.

מאמרים נוספים:

בית אבות או להישאר בבית

פחות מהפן הכספי ויותר בפן האנושי יש איזה שהוא קושי להכניס את ההורה לבית אבות. מצד אחד יש את נושא הבדידות שאפילו אם יש מטפלת צמודה עדיין אין זה אומר שהיא ממלאה את הפן החברתי לו זקוקה האוכלוסייה בגיל הזהב. הילדים כבר עזבו את הבית, כל אחד נתון לשגרת חייו שלוקחת ממנו את רוב הזמן והביקורים הופכים לקצרים ולעיתים גם תכיפות הביקורים יורדת. מצד שני יש את בית האבות שמשום מה מרגיש להרבה אנשים כמו "נטישה" מה שמקשה עליהם את המעבר.

קרא עוד »

ההתלבטות בין הבית לסידור המוסדי

שנים של ניסיון לימדו את העוסקים בטיפול באוכלוסיה המבוגרת על הקשיים והלבטים המלווים את מי שעליו לקבל החלטה ולהביא לידי ביצוע מעבר של יקירו מבית לסידור מוסדי. מוסדות גדולים ומכובדים, דוגמת המרכז הגריאטרי "הדסים" מקיימים ועדת קבלה לפני כניסה. להפתעת בני המשפחה הם ישמעו לעיתים את איש הצוות אומר להם שאבא או אימא עדיין יכולים וצריכים להישאר בביתם, לרוב עם מטפל צמוד.

קרא עוד »

מחלות זקנה נפוצות

עם ההתבגרות יסבול כל אחד מאיתנו מירידה בתפקוד כל מערכות גופו. כולנו נחווה ירידה קוגנטיבית מסוימת שתשפיע ברמה כזו או אחרת על תפקודנו ביום יום עד כדי קושי בפעולות שיגרתיות ופשוטות לכאורה. משמעותה של ירידה קוגנטיבית היא ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בזיכרון ובהבנה וכפועל יוצא ירידה באיכות חייו של האדם.

קרא עוד »

מחלקת צלולים סיעודיים

מחלקת צלולים סיעודיים הינה מחלקה אשר מקבלת דיירים הזקוקים לעזרה סיעודית והשגחה רפואית 24/7 יחד עם זאת הם צלולים בדעתם . ייחודיות של מחלקה זו שהיא מאפשרת לדיירים להמשיך לנהל את חייהם בעצמאות מרבית כגון קבלת החלטות לבד, להשתתף בקבוצות פעילות שונות, להעביר זמן פנאי כרצונם ולהרגיש שהם עדיין עצמאים וממשיכים לתפקד לצד השגחה סיעודית ופיקוח רפואי.

קרא עוד »

שרות סוציאלי בהדסים

במרכז גריאטרי הדסים אנו שמים דגש מיוחד על רווחת הדייר. אחד השירותים החשובים שאנו מעניקים לדיירים שלנו הינו שירות סוציאלי, המקנה לכל דייר ובני משפחתו משענת ובטחון. השירות הסוציאלי שלנו מורכב מצוות ותיק של עובדות סוציאליות , אשר כל אחת מהן מלווה את המחלקות שלה ומהווה חוליה מקשרת בין צוות המחלקה, דיירים ומשפחותיהם.

קרא עוד »

אילו שירותים צריך לספק מרכז גריאטרי?

מרכז גריאטרי הינו בית אבות סיעודי המעניק שירותים נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי. בשונה מבית אבות רגיל, המעניק לדייריו חיי חברה פעילים, חוגים, סדנאות, מזון איכותי ושירותי רפואה בסיסיים, מרכז גריאטרי במסגרת בית אבות סיעודי מעניק לדייריו שירותים כבכל בית אבות רגיל בתוספת שירותי רפואה נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי והשגחה צמודה.

קרא עוד »

שימו לב

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לא תהיה למשתמשים כל תביעה, דרישה או טענה, מכל סוג שהוא כלפי hadasim.com ו/או בעליו של האתר ו/או כלפי צוות הכותבים, העורכים והיועצים המשתתפים בעריכתו.

דילוג לתוכן