כניסה למרכז גריאטרי

גריאטריה הינה תחום רפואי העוסק בחקר מחלות הנפוצות בתהליך ההזדקנות. כיום בעולם תוחלת החיים גבוהה מבעבר וכתוצאה מכך ישנן מחלות רבות המלוות את תהליך הזקנה שהתארך ולפיכך נושא זה הינו חשוב ביותר לשירותי הבריאות והרווחה.

גריאטריה הינה תחום רפואי העוסק בחקר מחלות הנפוצות בתהליך ההזדקנות. כיום בעולם תוחלת החיים גבוהה מבעבר וכתוצאה מכך ישנן מחלות רבות המלוות את תהליך הזקנה שהתארך ולפיכך נושא זה הינו חשוב ביותר לשירותי הבריאות והרווחה.

מהן מחלות הזקנה הנפוצות?

ירידה קוגניטיבית ותפקודית של מערכות הגוף השונות.

השפעה על התפקוד היום יומי – עשיית הפעולות הפשוטות הופכת קשה ולעיתים בלתי אפשרית ללא עזרה.

אבדן כושר פיזי – היכולות הגופניות הולכות ופוחתות, החלשות השרירים משפיעה על יכולת התנועה.

אבדן כושר קוגניטיבי – ירידה בריכוז, ירידה בזיכרון ולעיתים אף ירידה במשכל.

לא כל חולה סיעודי זקוק לטיפול גריאטרי, מחלות הזקנה פוגעות בכל אדם ברמה שונה ובאופן אחר והטיפול בקשיש הסיעודי מתבצע בצורה שונה מאחד לאחד. כששומעים גריאטריה באופן טבעי יש קונוטציות למחלות קשות ולקשישים תלותיים אשר אינם מתפקדים כלל. למעשה אין כך הדבר, אמנם גריאטריה עוסקת בטיפול במחלות הזקנה, אך כפי שציינתי קודם ישנם שלבים ודרגות למחלות הזקנה ואצל כל מטופל סיעודי זה מתבטא באופן אחר.

כיום קיימים בתי אבות סיעודיים וגריאטריים אשר החיים פורחים שם גם בגיל השלישי – גיל הזהב. מרכז גריאטרי מציע כיום מעבר לטיפול האישי המותאם לצרכיו האישיים של כל דייר הן מההיבט הרפואי והן מההיבט התזונתי, מרכז גריאטרי ענף בפעילויות חברתיות, מועשר בתרבות ומעודד לפעילות בסדנאות, חוגים ופעילות גופנית.

להכניס קרוב יקר לבית אבות הוא תהליך לא פשוט רגשית גם לקשיש הסיעודי וגם לבני משפחתו. הקשישים מתקשים לקבל את מרות הזקנה ולהבין שהם קצת יותר תלויים באנשים מבעבר והם זקוקים להשגחה, אבדן השליטה על חייהם קצת מקשה על התהליך, כמו כן שינויים בגיל הזהב גם הם לא פשוטים ומערערים את הביטחון במוכר והידוע. גם בני המשפחה מתקשים להכניס את יקיריהם למרכז גריאטרי, לעיתים זה מלווה בתחושה כי הם לא עושים הכל עבור יקיריהם או מתקשים לראות את יקיריהם במצבם המוגבל, ישנה מן תחושת אשמה כאילו שהם נטשו אותם.

כל התחושות הללו של שני הצדדים הן לגיטימיות בהחלט ומה שבטוח עוד יותר הוא שלאחר ההתאקלמות במרכז גריאטרי תחושות אלו ייעלמו בהדרגה ויתחלפו בסיפוק כאשר יראו את יקיריהם פורחים (על אף יכולותיהם המוגבלות) ומגלים חיי חברה, דבר המחליף את תחושת הבדידות הטבעית של הקשישים. למעשה ההזדמנויות המצפות לקשיש הסיעודי במרכז גריאטרי גדולות ומתגמלות הרבה יותר אם היה נשאר בביתו עם מטפל או אפילו אם היה נשאר בגפו וללא עזרת אף אחד.

מרכז גריאטרי מעבר לכך שהוא מספק את הטיפול הרפואי הראוי לכל דייר, שם דגש גם על הפן הנפשי של תשושי הנפש ומעודד אותם לעצמאות, לפעילות ולחיי חברה גדולים יותר ממה שהיה יוצר לעצמו במסגרתו הפרטית.

יתרונותיו של מרכז גריאטרי או בית אבות סיעודי:

1. הקשיש תמיד נמצא תחת השגחה טיפולית של צוות רפואי מקצועי ומיומן המודע לכל בעיותיו הרפואיות וצרכיו האישיים.

2. מרכז גריאטרי נותן לבני המשפחה אפשרות להיות מעורבים בחיי יקיריהם ויחד עם זאת מעניק להם חופש ועצמאות מטיפול ביקיריהם תוך ידיעה ושקט נפשי כי הוא מקבל את כל התנאים הנפשיים והרפואיים להם הוא זקוק ויותר.

3. תמיד יש מענה מידי לכל בעיה שתתעורר ובכל שעה ביום.

4. טיפוח הקשיש ועידוד לעצמאות.

5. דגש על הפן הסוציאלי – חיי חברה, תרבות ופנאי לאתגר ולהעסיק את הקשיש הסיעודי.

6. לא צריך לטרטר את הדייר ממקום למקום – הבדיקות הרפואיות נעשות במרכז תחת ידיהם של צוות רופאים מיומן ומקצועי בתחום הגריאטריה.

7. פיזיותרפיה – רבים מהמרכזים הגריאטריים נותנים גם שירותי פיזיותרפיה באמצעות צוות מקצועי ומיומן, כך שאין צורך לצאת למרכזים ובתי חולים אחרים.

נכון, הצעד שבו אתם מעבירים את יקיריכם מביתו ובטחונו למקום זר הוא לא פשוט ומלווה בתחושות כבדות, אך היו סבורים ובטוחים כי לאחר ההתאקלמות של הקשיש הסיעודי תבינו עד כמה היה נחוץ לו המעבר הזה ואיזה שינוי מבורך חל בו, התחושות הכבדות יתחלפו בסיפוק ורגשות האשם המצפוניות שתמיד מלוות את התהליך ילכו וייעלמו מאליהן.

מאמרים נוספים:

בית אבות או להישאר בבית

פחות מהפן הכספי ויותר בפן האנושי יש איזה שהוא קושי להכניס את ההורה לבית אבות. מצד אחד יש את נושא הבדידות שאפילו אם יש מטפלת צמודה עדיין אין זה אומר שהיא ממלאה את הפן החברתי לו זקוקה האוכלוסייה בגיל הזהב. הילדים כבר עזבו את הבית, כל אחד נתון לשגרת חייו שלוקחת ממנו את רוב הזמן והביקורים הופכים לקצרים ולעיתים גם תכיפות הביקורים יורדת. מצד שני יש את בית האבות שמשום מה מרגיש להרבה אנשים כמו "נטישה" מה שמקשה עליהם את המעבר.

קרא עוד »

ההתלבטות בין הבית לסידור המוסדי

שנים של ניסיון לימדו את העוסקים בטיפול באוכלוסיה המבוגרת על הקשיים והלבטים המלווים את מי שעליו לקבל החלטה ולהביא לידי ביצוע מעבר של יקירו מבית לסידור מוסדי. מוסדות גדולים ומכובדים, דוגמת המרכז הגריאטרי "הדסים" מקיימים ועדת קבלה לפני כניסה. להפתעת בני המשפחה הם ישמעו לעיתים את איש הצוות אומר להם שאבא או אימא עדיין יכולים וצריכים להישאר בביתם, לרוב עם מטפל צמוד.

קרא עוד »

מחלות זקנה נפוצות

עם ההתבגרות יסבול כל אחד מאיתנו מירידה בתפקוד כל מערכות גופו. כולנו נחווה ירידה קוגנטיבית מסוימת שתשפיע ברמה כזו או אחרת על תפקודנו ביום יום עד כדי קושי בפעולות שיגרתיות ופשוטות לכאורה. משמעותה של ירידה קוגנטיבית היא ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בזיכרון ובהבנה וכפועל יוצא ירידה באיכות חייו של האדם.

קרא עוד »

מחלקת צלולים סיעודיים

מחלקת צלולים סיעודיים הינה מחלקה אשר מקבלת דיירים הזקוקים לעזרה סיעודית והשגחה רפואית 24/7 יחד עם זאת הם צלולים בדעתם . ייחודיות של מחלקה זו שהיא מאפשרת לדיירים להמשיך לנהל את חייהם בעצמאות מרבית כגון קבלת החלטות לבד, להשתתף בקבוצות פעילות שונות, להעביר זמן פנאי כרצונם ולהרגיש שהם עדיין עצמאים וממשיכים לתפקד לצד השגחה סיעודית ופיקוח רפואי.

קרא עוד »

שרות סוציאלי בהדסים

במרכז גריאטרי הדסים אנו שמים דגש מיוחד על רווחת הדייר. אחד השירותים החשובים שאנו מעניקים לדיירים שלנו הינו שירות סוציאלי, המקנה לכל דייר ובני משפחתו משענת ובטחון. השירות הסוציאלי שלנו מורכב מצוות ותיק של עובדות סוציאליות , אשר כל אחת מהן מלווה את המחלקות שלה ומהווה חוליה מקשרת בין צוות המחלקה, דיירים ומשפחותיהם.

קרא עוד »

אילו שירותים צריך לספק מרכז גריאטרי?

מרכז גריאטרי הינו בית אבות סיעודי המעניק שירותים נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי. בשונה מבית אבות רגיל, המעניק לדייריו חיי חברה פעילים, חוגים, סדנאות, מזון איכותי ושירותי רפואה בסיסיים, מרכז גריאטרי במסגרת בית אבות סיעודי מעניק לדייריו שירותים כבכל בית אבות רגיל בתוספת שירותי רפואה נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי והשגחה צמודה.

קרא עוד »

שימו לב

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לא תהיה למשתמשים כל תביעה, דרישה או טענה, מכל סוג שהוא כלפי hadasim.com ו/או בעליו של האתר ו/או כלפי צוות הכותבים, העורכים והיועצים המשתתפים בעריכתו.

דילוג לתוכן