טיפול סיעוד בהדסים

עבודת האחיות במחלקות, מניעת זיהומים, מניעת פצעי לחץ, איזון כאב ואומדן, מניעה וטיפול סיעודי מקצועי בפעילות מעיים .. הסיעוד הוא -הטיפול הישיר במטופלים שלנו

הסיעוד הוא –הטיפול הישיר במטופלינו

עבודת האחיות במחלקות

חלוקת תרופות לכל מטופל –לא לפני שנבדקה ע"י אחות אחראית המחלקה או מי שהוסמך על ידה- כי היא בקיאה בתרופות הניתנות למטופלים-למה הן מיועדות, תופעות לוואי, השגחה בעת נטילת התרופה ע"י המטופל , כיצד ניתנת התרופה (מתי מותר לרסקה ומתי לא לפי הנחיות ונוהלי משרד הבריאות ועוד…)

מטופלים שאינם אוכלים דרך הפה –דרך צינור המוחדר לקיבה (זונדה)   או פעולה הנקראת גסטרוסטומיה המתבצעת בבית החולים והמזון ניתן ישירות לקיבה ( פיום קיבה או צינור PEG)- יודעת האחות לתת להם את האוכל המותאם להם ע"י התזונאיות והרופאים במוסד, כיצד לתת(תנוחת ישיבה או בשכיבה כשחלק גופם העליון בישיבה במיטה). איך להחדיר תרופות, ואיך לטפל במקום החדרת הצינור למניעת זיהום. 

במוסד ניתנות  תרופות דרך הפה, בזריקה מתחת לעור, זריקה רגילה לשריר ואם יש צורך –לפי החלטת רופא ולפי אישור משרד הבריאות-גם לוריד – בעיקר מתן אנטיביוטיקה למספר ימים באישור וברשיון משרד הבריאות. 

מעקב יומי אחרי סימנים חיוניים  למטופלים הנזקקים לכך (מדידות לחץ דם, דופק חום ולפי הצורך בדיקת רווי חמצן בדם סטורציה). 

בדיקת א.ק.ג לכל מטופל בכניסתו למוסד לפי הצורך. 

שקילת המטופל בקבלתו והמשך המעקב לכולם כל חודש ואם יש צורך-ישקל בדיקות דם  בקבלת המטופל ולפי הצורך ולפי נהלים ברורים בהמשך השהיה אצלנו.

הדגש על נושאים המתייחסים לאיכות חייו של המטופל במוסד.

בכל הרשום להלן, ממונה אחות המפקחת על הנושא המצוין ובשיתוף פעולה עם אחיות המוסד.

מניעת זיהומים

ועדה מיוחדת לטיפול בנושא המתכנסת בתחילת כל חודש ובראשותה אחות  המפקחת על  הנושא לא לפני שעברה קורס מוכר ע"י משרד הבריאות בהתמחות בכל הנושא הרחב של זיהומים ובהשתתפות רופא מהמוסד  ואחיות. תפקידה של האחות המפקחת על נושא זה להעשיר ידע לכל עובדי המוסד בהרצאות מובנות לכל סקטור ובראשונה לאחיות. הדרכות במחלקות בשיתוף האחות האחראית או מי שהוסמכה על ידה. הדרכה פרטנית ובדיקת הפנמת הידע והעבודה לפי הנהלים. בין שאר מטלותיה לעבור בין כל המחלקות ובשיתוף עם אחות אחראית  ועם אחיות אחרות, עם מטפל אחראי  המקבל הדרכה מיוחדת על מניעת זיהומים וכל הקשור בכך-למשל רחיצת ידיים לפי הנוהל-לפני  ואחרי כל טיפול במטופל , החלפת כפפות בין מטופל למטופל, הבנת הנושא של זיהום המועבר מאנשי צוות למטופלים אם לא שומרים על הכללים הרשומים לעיל- הסבר גם על שמירה מזיהום עצמם- עליו מוטלת האחריות לבדוק עבודתם של אנשי הצוות שלו שהפנימו הנהלים כמובן בשיתוף ובפיקוח אחות אחראית המחלקה.  כל מחלקה מקבלת הדרכה כללית לה שותפים כל הצוות הסיעודי וצוות המטפלים בעיקר לבדיקת   הבנתם.

לציין כי בכל מחלקה נערכות  תצפיות  לעיתים קרובות  ע"י אחות האחראית על הנושא במוסד או כל מי שהוסמך על ידה.

מטופלים המגיעים מבתי החולים עם חיידק עמיד וזקוקים לבידוד מגע- מקבלים חדר בודד, כל צוות המוסד מקבל הרצאות שוטפות והדרכות מאחיות המוסד להתנהגות בבידוד מגע  -רחיצת ידיים בסבון אנטיספטי, כניסה לחדר וביציאה ממנו על הידיים אלכוהול הנמצא בחדר. אנשי הצוות האחרים מקבלים כאמור הרצאה בנושא ועובדים לפי הנוהל-למשל-פזיוטרפיסט הבא במגע עם המטופל.

בידוד המטופל גם בישיבה בחדר אוכל ובהשתתפותו בהפעלה הכללית. מחלקות בהן שוהים מטופלים אלה-ישנה תצפית על עבודת כל הצוות בכל ימות השבוע(גם בשבת ובחג). לא ייכנס איש צוות לטפל במטופל השוהה בבידוד מגע- אלא אחרי שקיבל הדרכה והפעלה ממדריכה במחלקה או מאחות ניהול זיהומים .

לציין כי עד כה לא היו התפתחויות של זיהומים מחיידקים עמידים במוסד עצמו, אלא אך ורק אחרי אשפוזים בבתי חולים. הטיפול בבידוד מגע הופנם אצל כל אנשי הצוות ובזכות האחיות ופיקוח צמוד של אחות  ניהול זיהומים מצליחים אנו גם להוציאם מהבידוד אחרי מספר בדיקות דם הנבדקות במעבדה מיוחדת.

מניעת פצעי לחץ

גם על נושא זה מפקחת אחות למניעת פצעי לחץ- לאחר שעברה את הקורס לטיפול ומניעה בפצעי לחץ לפי דרישת משרד הבריאות והמעקב היומיומי למטופלים הסובלים מכך (ראה בהמשך התייחסות לכאב בהקשר לפצעי הלחץ). הרצאות כלליות להעשרת ידע לכל אנשי הצוות במוסד ניתנת תמיד ע"י אחות מפקחת על נושא זה. בכל חודש-ישיבת צוות מחלקתית המנוהלת ע"י אחות אחראית בנושא מניעת פצעי לחץ , טיפול מונע, מה המשמעות לגבי מטופלים הסובלים ממחלת הסוכרת או מחלות אחרות הפוגעות בזרימת הדם בגוף .

המטופלים שוכבים במיטות מיוחדות שלכל מיטה מזרון ויסקו המותאם למניעת פצעי לחץ ולפי דרישות משרד הבריאות. כל מטופל יכול להוסיף מזרון (ביצים או אויר וכדו… בדרך כלל מתייעצים בני המשפחה עם אחות ומטפל אחראיים במחלקה  ולעיתים מעורבים הפזיוטרפיסטים).

 שינויי תנוחה בשעות המנוחה והשינה בלילה. כל שעתיים לפי הדרכה אותה מקבלים המטפלים טרם העבודה הפרטנית עם המטופל-ולפי נוהלי משרד הבריאות.

ישיבה בכיסא גלגלים לנזקקים- התאמת כיסא לכל מטופל לפי צרכיו- אבחון ע"י אחות ומטפל אחראיים ובד"כ כלל הביצוע על ידם ולעיתים בשיתוף הפזיוטרפיסטים. כריות מיוחדות למניעת פצעי לחץ בכל כסא גלגלים  וגם בכיסאות רגילים בהם יושבים מטופלים המסוגלים להתהלך בעזרת הליכון או מקל או לבד.

איזון כאב ואומדן

המוטו שלנו: אדם הסובל מכאבים-ירידה באיכות החיים!!!

לכן זוכה הכאב להתייחסות מקצועית ע"י כל אחיות המוסד בפיקוחה של אחות שהוכשרה לכך בקורס לפי הדרישות של משרד הבריאות . מטלויתה  לבדוק התייחסות לכאב בכל מטופל, אומדן הכאב  לפי דברי המטופל אם יכול להביע דעתו, ולפי ארשת פנים ושפת גוף שנלמדים במוסד ע"י אחיות  לאורך כל השנה בהרצאות כלליות להעשרת ידע ובישיבות צוות מחלקתיות. ישיבות צוות להערכה, לטיפול. האחות היא זו המאבחנת כאב ומשתפת את רופא המחלקה ואחות ניהול כאב- ולפי המלצתה ניתן הטיפול בהוראת רופא ולפי נוהלי משרד הבריאות. אומדן כאב לכל המטופלים בכל יום פעם אחת לפחות

למטופלים המקבלים תרופות לטיפול בכאב –שלוש פעמים- וההתייחסות לאומדן 1-10 לפי החלטת האחות במחלקה ואחות ניהול סיכונים במתן מידע לרופא להעלות מינון מתן תרופות נגד הכאב  או להפחיתו לפי הצורך, וכאמור ההוראה לביצוע-תמיד ע"י רופא ועבודת האחות לפי  נוהלי משרד הבריאות. התייחסות מיוחדת לאנשים הסובלים מפצעי לחץ- מדידת הכאב בכל יום  3   פעמים ביממה, לפי מקום הפצע, התנוחה בה נמצא המטופל, עומק הפצע וכדו…

מניעה וטיפול סיעודי מקצועי בפעילות מעיים 

נושא חשוב שגם בו אחות המפקחת על נושא זה לאחר שעברה את הקורס הדרוש לפי דרישות משרד הבריאות. 

לכל מטופל מתוכנן טיפול לפי מצבו. בדרך כלל השימוש הנפוץ ביותר אצל אנשים מבוגרים-מתן תרופות (ללא שימוש בחוקנים)

 הפעלת הגוף עד כמה שניתן לכל מטופל- גם זה המרותק לכיסא גלגלים להפעלת פריסטלטיקה של המעיים. בד"כ בשיתוף פזיוטרפיסטים העמדת המטופל ניסיון הליכה או מיטה מיוחדת –טילט- המסוגלת להתיישר למצב עמידה גם כמניעת עצירות. 

מעקב קבוע לפי דווח המטפלים במחלקה לאחות אחראית- על מספר פעולות המעיים של המטופל ולפי הדיווח ובדיקת האחות, דווח לרופא ובדיון מיוחד בהשתתפות הצוות הסיעודי במחלקה בפיקוחה של האחות המפקחת על נושא זה  ורופא המחלקה- ניתן טיפול למטופל לפי הוראת הרופא ולפי נוהלי משרד הבריאות. 

מאמרים נוספים:

בית אבות או להישאר בבית

פחות מהפן הכספי ויותר בפן האנושי יש איזה שהוא קושי להכניס את ההורה לבית אבות. מצד אחד יש את נושא הבדידות שאפילו אם יש מטפלת צמודה עדיין אין זה אומר שהיא ממלאה את הפן החברתי לו זקוקה האוכלוסייה בגיל הזהב. הילדים כבר עזבו את הבית, כל אחד נתון לשגרת חייו שלוקחת ממנו את רוב הזמן והביקורים הופכים לקצרים ולעיתים גם תכיפות הביקורים יורדת. מצד שני יש את בית האבות שמשום מה מרגיש להרבה אנשים כמו "נטישה" מה שמקשה עליהם את המעבר.

קרא עוד »

ההתלבטות בין הבית לסידור המוסדי

שנים של ניסיון לימדו את העוסקים בטיפול באוכלוסיה המבוגרת על הקשיים והלבטים המלווים את מי שעליו לקבל החלטה ולהביא לידי ביצוע מעבר של יקירו מבית לסידור מוסדי. מוסדות גדולים ומכובדים, דוגמת המרכז הגריאטרי "הדסים" מקיימים ועדת קבלה לפני כניסה. להפתעת בני המשפחה הם ישמעו לעיתים את איש הצוות אומר להם שאבא או אימא עדיין יכולים וצריכים להישאר בביתם, לרוב עם מטפל צמוד.

קרא עוד »

מחלות זקנה נפוצות

עם ההתבגרות יסבול כל אחד מאיתנו מירידה בתפקוד כל מערכות גופו. כולנו נחווה ירידה קוגנטיבית מסוימת שתשפיע ברמה כזו או אחרת על תפקודנו ביום יום עד כדי קושי בפעולות שיגרתיות ופשוטות לכאורה. משמעותה של ירידה קוגנטיבית היא ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בזיכרון ובהבנה וכפועל יוצא ירידה באיכות חייו של האדם.

קרא עוד »

מחלקת צלולים סיעודיים

מחלקת צלולים סיעודיים הינה מחלקה אשר מקבלת דיירים הזקוקים לעזרה סיעודית והשגחה רפואית 24/7 יחד עם זאת הם צלולים בדעתם . ייחודיות של מחלקה זו שהיא מאפשרת לדיירים להמשיך לנהל את חייהם בעצמאות מרבית כגון קבלת החלטות לבד, להשתתף בקבוצות פעילות שונות, להעביר זמן פנאי כרצונם ולהרגיש שהם עדיין עצמאים וממשיכים לתפקד לצד השגחה סיעודית ופיקוח רפואי.

קרא עוד »

שרות סוציאלי בהדסים

במרכז גריאטרי הדסים אנו שמים דגש מיוחד על רווחת הדייר. אחד השירותים החשובים שאנו מעניקים לדיירים שלנו הינו שירות סוציאלי, המקנה לכל דייר ובני משפחתו משענת ובטחון. השירות הסוציאלי שלנו מורכב מצוות ותיק של עובדות סוציאליות , אשר כל אחת מהן מלווה את המחלקות שלה ומהווה חוליה מקשרת בין צוות המחלקה, דיירים ומשפחותיהם.

קרא עוד »

אילו שירותים צריך לספק מרכז גריאטרי?

מרכז גריאטרי הינו בית אבות סיעודי המעניק שירותים נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי. בשונה מבית אבות רגיל, המעניק לדייריו חיי חברה פעילים, חוגים, סדנאות, מזון איכותי ושירותי רפואה בסיסיים, מרכז גריאטרי במסגרת בית אבות סיעודי מעניק לדייריו שירותים כבכל בית אבות רגיל בתוספת שירותי רפואה נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי והשגחה צמודה.

קרא עוד »

שימו לב

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לא תהיה למשתמשים כל תביעה, דרישה או טענה, מכל סוג שהוא כלפי hadasim.com ו/או בעליו של האתר ו/או כלפי צוות הכותבים, העורכים והיועצים המשתתפים בעריכתו.

דילוג לתוכן