זכויותיו של הקשיש הסיעודי

רבים מאיתנו לא יודעים מהן זכויותינו במדינה בכל מיני תחומי החיים. אנחנו יכולים לבדוק, לחפש אינפורמציה, לברר במקומות הנכונים, לדרוש ולקבל את זכויותינו ע"פ חוק. כשמדובר באוכלוסיה המבוגרת יותר, גיל הזהב, קשישים ובעיקר אלו הזקוקים לטיפול סיעודי, הגישה והיכולת לדעת ו/או לקבל כזאת אינפורמציה מצריכה התערבות של גורם שלישי.

רבים מאיתנו לא יודעים מהן זכויותינו במדינה בכל מיני תחומי החיים. אנחנו יכולים לבדוק, לחפש אינפורמציה, לברר במקומות הנכונים, לדרוש ולקבל את זכויותינו ע"פ חוק. כשמדובר באוכלוסיה המבוגרת יותר, גיל הזהב, קשישים ובעיקר אלו הזקוקים לטיפול סיעודי, הגישה והיכולת לדעת ו/או לקבל כזאת אינפורמציה מצריכה התערבות של גורם שלישי.

כתוצאה מהמצב הזה רבים מהקשישים הזקוקים לטיפול סיעודי אינם יודעים מהן זכויותיהם ע"פ חוק ומה מגיע להם. הקשישים אינם מקבלים טיפול סיעודי כראוי, אינם מקבלים את שמגיע להם ע"פ חוק ומתפשרים בחייהם מבלי לדעת שמגיע להם יותר.

הכתבה הזאת מיועדת לאותו גורם שלישי, אשר אכפת לו מהאדם בו הוא מטפל והוא יעשה כל שביכולתו כדי לדאוג לרווחתו. הגדרת אדם כסיעודי או תשוש נפש נעשית אך ורק על־ידי צוות לשכת הבריאות באזור מגוריו של קשיש סיעודי.

להלן זכויותיו של קשיש סיעודי במדינת ישראל:
1. גמלת סיעוד – גמלת הסיעוד ניתנת לאנשים אשר הגיעו לגיל הפרישה, גרים בביתם ונזקקים לעזרה בביצוע הפעולות היום יומיות, כגון: אוכל, מקלחת, שירותים, לבוש וכן לקשישים הזקוקים להשגחה צמודה שלא יסכנו את עצמם ואת סביבתם (בעיקר חולים במחלת אלצהיימר וכאלה הסובלים מירידה קוגניטיבית). גמלת הסיעוד נועדה לסייע לזקנים ולהקל על בני משפחותיהם את הטיפול בקשיש סיעודי.
הזכאות לגמלת סיעוד נקבעת ע"פ חמישה קריטריונים:
א. תושב ישראל
ב. מגורים בקהילה (או בדיור מוגן, כאשר הוא עונה על שאר הקריטריונים)
ג. הכנסה חודשית בהתאם לפירוט בטבלא מטה:

2. העסקת עובד זר – קשיש סיעודי אשר מתגורר בביתו או בדיור מוגן, אך לא במוסד סיעודי זכאי להעסקת עובד זר במידה והוא עונה על הקריטריונים הבאים:

א. קשיש סיעודי אשר הגיע לגיל פרישה.
ב. קשיש סיעודי אשר אינו מסוגל לבצע בעצמו פעולות יום יומיות פשוטות או זקוק להשגחה צמודה למען בטיחותו ובטיחות הסביבה. 

3. סידור מוסדי עבור קשיש סיעודי – תשוש נפש או קשיש הצריך טיפול סיעודי, אשר החליט להתגורר בבית אבות או דיור מוגן יכול לפנות ללשכת הבריאות במקום מגוריו ולקבל סיוע במימון בית האבות מן המדינה, לאחר בחינת מצבו הנפשי והכלכלי של הקשיש.

4. סידור מוסדי לחולה סיעודי המאושפז בבית חולים – קשיש הצריך טיפול סיעודי מורכב (קשיש סיעודי אשר מעבר לחוסר היכולת שלו לתפקד, זקוק להשגחה רפואית צמודה בשל מחלות או צרכים רפואיים) אשר רוצה לעבור לבית אבות צריך לפנות לעובד הסוציאלי במחלקה בה הוא שוהה בביה"ח, העובד הסוציאלי יפנה את בקשתו לרופא הגריאטרי, אשר ידאג לסידורו של הקשיש הסיעודי. ולקבלת טיפול סיעודי ראוי עבורו.

5. שירות נייד לטיפולי פה ושיניים – שירות הכולל טיפולי שיניים, צילומי רנטגן ועוד מוענק לקשיש סיעודי ע"י האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים למען הזקן בישראל. לשירות זה זכאי קשיש סיעודי המרותק לביתו או מי שזכאי לגמלה סיעודית. עלות הטיפולים הינה בהתאם למחירים שנקבעו ע"י משרד הבריאות לנזקקים.

6. דיור מוגן בבית גיל הזהב – קשיש הצריך טיפול סיעודי, אשר מתקיים מקצבאות, דיירי שיכון ציבורי או חסרי דירה, שזכאותם אושרה זכאים לקבל דיור בבתי דיור לגיל הזהב אותם מנהל משרד הבינוי והשיכון.

7. השתתפות בהחזרי משכנתא לקשיש סיעודי נזקק ע"פ התנאים הבאים:
א. מעל גיל 70.
ב. מתקיימים מקצבת זקנה כולל השלמת הכנסה.
ג. קיבלו משכנתא עד לתאריך – 4.11.2007.
ד. החזר חודשי גבוה מ-500 ₪ באזור עדיפות לאומית ו 800 ₪ בשאר הישובים.
ה. מחיר הדירה נמוך מ-860000 ₪ או 1000000 ₪ למי שקנה את הדירה בשיתוף עם קרוב משפחה ממדרגה ראשונה.

8. סיוע בשכר דירה או ברכישת דירה – קשיש סיעודי המקבל קצבת זקנה בתוספת השלמת הכנסה בשל נכות זכאי לסיוע בשכר דירה או רכישת דירה בהתאם לתנאים הבאים:
א. מתגורר בדיור ציבורי – זכאי להנחה של כ-8.5% משכר הדירה שלו.
ב. מתגורר בדיור פרטי – זכאי להטבה של 661 ליחיד או 883 לזוג.
ג. זוג השוכר דירה יקבל את הסיוע במידה ושני בני הזוג זכאים להשלמת הכנסה או הגדלת קצבה בשל נכות. תוספת של 102 ₪ בחודש והטבה של 883 ₪.
ד. קשיש סיעודי השוכר דירה לבדו יהיה ועומד כמובן בתנאי הזכאות, יקבל סיוע של 102 ₪ בנוסף להטבה של 661 ₪ המגיעה לו.
ה. סיוע של רכישת דירה בדיור הציבורי מגיע לקשיש הצריך טיפול סיעודי, אשר עונה על הקריטריונים מעלה ועומד בתנאי הזכאות, במידה ו:
1. מעולם לא הייתה דירה בבעלותו.
2. במידה והייתה דירה בבעלותו עד 31.12.1993.
3. ההנחה המחושבת לקשיש הצריך טיפול סיעודי היא כשיעור ממחיר הדירה ותלויה בגודל הדירה ובאזור בו היא נמצאת.

בתקווה שהכתבה הזאת אכן תשפוך אור במקומות חשוכים ותספק מענה מפורט לזכויותיהם של תשושי הנפש וקשישים הזקוקים לטיפול סיעודי, המגיעות להם ע"פ חוק.

# הנתונים בכתבה זאת לקוחים מאתר "כל – זכות"

מאמרים נוספים:

בית אבות או להישאר בבית

פחות מהפן הכספי ויותר בפן האנושי יש איזה שהוא קושי להכניס את ההורה לבית אבות. מצד אחד יש את נושא הבדידות שאפילו אם יש מטפלת צמודה עדיין אין זה אומר שהיא ממלאה את הפן החברתי לו זקוקה האוכלוסייה בגיל הזהב. הילדים כבר עזבו את הבית, כל אחד נתון לשגרת חייו שלוקחת ממנו את רוב הזמן והביקורים הופכים לקצרים ולעיתים גם תכיפות הביקורים יורדת. מצד שני יש את בית האבות שמשום מה מרגיש להרבה אנשים כמו "נטישה" מה שמקשה עליהם את המעבר.

קרא עוד »

ההתלבטות בין הבית לסידור המוסדי

שנים של ניסיון לימדו את העוסקים בטיפול באוכלוסיה המבוגרת על הקשיים והלבטים המלווים את מי שעליו לקבל החלטה ולהביא לידי ביצוע מעבר של יקירו מבית לסידור מוסדי. מוסדות גדולים ומכובדים, דוגמת המרכז הגריאטרי "הדסים" מקיימים ועדת קבלה לפני כניסה. להפתעת בני המשפחה הם ישמעו לעיתים את איש הצוות אומר להם שאבא או אימא עדיין יכולים וצריכים להישאר בביתם, לרוב עם מטפל צמוד.

קרא עוד »

מחלות זקנה נפוצות

עם ההתבגרות יסבול כל אחד מאיתנו מירידה בתפקוד כל מערכות גופו. כולנו נחווה ירידה קוגנטיבית מסוימת שתשפיע ברמה כזו או אחרת על תפקודנו ביום יום עד כדי קושי בפעולות שיגרתיות ופשוטות לכאורה. משמעותה של ירידה קוגנטיבית היא ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בזיכרון ובהבנה וכפועל יוצא ירידה באיכות חייו של האדם.

קרא עוד »

מחלקת צלולים סיעודיים

מחלקת צלולים סיעודיים הינה מחלקה אשר מקבלת דיירים הזקוקים לעזרה סיעודית והשגחה רפואית 24/7 יחד עם זאת הם צלולים בדעתם . ייחודיות של מחלקה זו שהיא מאפשרת לדיירים להמשיך לנהל את חייהם בעצמאות מרבית כגון קבלת החלטות לבד, להשתתף בקבוצות פעילות שונות, להעביר זמן פנאי כרצונם ולהרגיש שהם עדיין עצמאים וממשיכים לתפקד לצד השגחה סיעודית ופיקוח רפואי.

קרא עוד »

שרות סוציאלי בהדסים

במרכז גריאטרי הדסים אנו שמים דגש מיוחד על רווחת הדייר. אחד השירותים החשובים שאנו מעניקים לדיירים שלנו הינו שירות סוציאלי, המקנה לכל דייר ובני משפחתו משענת ובטחון. השירות הסוציאלי שלנו מורכב מצוות ותיק של עובדות סוציאליות , אשר כל אחת מהן מלווה את המחלקות שלה ומהווה חוליה מקשרת בין צוות המחלקה, דיירים ומשפחותיהם.

קרא עוד »

אילו שירותים צריך לספק מרכז גריאטרי?

מרכז גריאטרי הינו בית אבות סיעודי המעניק שירותים נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי. בשונה מבית אבות רגיל, המעניק לדייריו חיי חברה פעילים, חוגים, סדנאות, מזון איכותי ושירותי רפואה בסיסיים, מרכז גריאטרי במסגרת בית אבות סיעודי מעניק לדייריו שירותים כבכל בית אבות רגיל בתוספת שירותי רפואה נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי והשגחה צמודה.

קרא עוד »

שימו לב

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לא תהיה למשתמשים כל תביעה, דרישה או טענה, מכל סוג שהוא כלפי hadasim.com ו/או בעליו של האתר ו/או כלפי צוות הכותבים, העורכים והיועצים המשתתפים בעריכתו.

דילוג לתוכן